Godt at tage sin egen medicin – her er min egen historie om vægttab

7 kilo siden jul – bare ved at lade være med at gøre noget! 

Jeg ved godt, at det er sundt at tage sin egen medicin, men netop nu har det været en stor øjenåbner for mig at gøre det. Den gode nyhed er så, at medicinen virker.

På 6 uger har jeg tabt 7 kilo og mit BMI er flyttet fra overvægt til normalvægt. Fedtprocenten er faldet og der er den samme mængde vand i kroppen.

Hvad er så “min egen medicin”?

Gennem flere år har jeg hjulpet klienter med at give slip på overvægten. Her har jeg haft fokus på det psykiske aspekt. Som coach og vejleder har jeg motiveret og inspireret, når klienten er gået lidt i stå. Seneste har jeg udarbejdet et 100 dages on-line forløb, hvor jeg guider til det varige vægttab.

Men, jeg har aldrig sat mig selv på kur! Følelsen af at bukserne strammede, eller at der var lidt for meget fedt om maven, har jeg aldrig skænket en tanke. Jeg vidste faktisk ikke, hvad en yoyo vægt er for noget, bare for at nævne noget.

Læs om 100 dages forløbet her.

Baggrunden

Det var en god lang jul med masse af hygge. Langsomt måtte jeg erkende, at bukserne begyndte at stramme. Jeg er ikke den, der går på vægten, men fik alligevel overtalt mig selv – resultatet var ikke godt. BMI-tallet viste at jeg var overvægtig.

Jeg overbeviste mig selv om at BMI ikke er et retvisende tal at arbejde ud fra – men det gjorde da et indtryk. Særligt da jeg så også fik målt min fedtprocent!

Det, der gjorde udslaget, var en regelmæssig kontrol hos lægen. ”Du skal passe på dit blodtryk – måske skulle du se lidt på din livsstil”, sagde han. Her i Corona tiden handler det nok om at sikre sig det bedst mulige immunforsvar, tænkte jeg så.

Hvordan kunne det ske?

”Jeg er jo ikke tyk” har jeg fortalt mig selv gennem mange år og det er nok årsagen til at jeg ikke gjorde noget ved den snigende overvægt. Jo, maven blev større, men vi mænd mener jo bare, at det bare giver os mere pondus. (Udstråling eller værdighed, siger ordbogen)

Det handler jo om de dårlige vaner, som efterhånden bliver til ubevidste automat-reaktioner. Slikskålen, som nu pludseligt står på bordet hver aften. Et glas vin, når man kommer hjem. Lidt mere fastfood og for meget tid foran skærmen.

Når tanken om, at der skal gøres noget opstår, så kommer nye tanker hurtigt: ”Jamen, jeg vil ikke opgive at…” ”Jeg må da have lov til….”

Fornægtelse og dårlige vaner er årsagen. Jeg ville ikke indse det nødvendige.

Hvad gjorde jeg så?

Gennem flere år har jeg studeret de udfordringer, som overvægtige har med at tabe sig. Forskere har fortalt mig, at det ofte handler om at man skal ændre vaner. Det nytter ikke noget at man gå på streng diæt eller får operationer, hvis man ikke ændrer sine dårlige vaner.

Jeg har udviklet programmer til at hjælpe mine klienter – både til de, som sidder i stolen hos mig og til dem, som får hjælp on-line. Men der er noget, jeg først opdagede, da jeg selv skulle følge min egen medicin.

Mine mange klienter har lært mig at ”vægttab” handler om det, der sidder mellem ørene. Derfor har vi arbejdet meget med mental træning for at ændre dårlige vaner som f.eks manglende stopknap eller sukkerafhængighed.

Jeg har selv fulgt alle mine egne råd og de vejledninger, jeg har givet andre. Det har mest handlet om at skabe gode vaner og på den måde ændre livsstil. Sund kost, daglig motion, god søvn og 0-tolerance overfor sukker.

Men, der manglede noget. Jeg opdagede, at

det gik alt for langsomt med vægttabet. Man bliver utålmodig.

YoYo vægten fortsatte selv om arbejdede målrettet med sig selv.

Der skal handling til

Vi gik kritisk til værks for at finde de daglige ”syndere” og det var faktisk ikke svært at give slip på dem. Det er pudsigt, så hurtigt og nemt man faktisk kan give slip på dem. Mine 4 store stykker rugbrød til morgenmad blev erstattet af 2 hårdkogte æg og noget skyr. Bare for at nævne en lille ting.

Maven fik et eftersyn med en indsats mod Candida svampen i tarmen og frøskaller HUSK, blev en del af omlægningen.

Det vigtigste var at vi lagde kosten om. Det vigtigste var nok det gode råd vi fik om at droppe sukker og tomme kalorier 100%.

Uden at være fanatiske omlagde vi kosten, så vi fik flere fibre og protein. Kulminationen blev, da vi købte Årstidernes måltidskasse – vi var faktisk begyndt at køre lidt træt i altid at spise det samme og det samme. Måltidskassen har inspireret os til nye smage, så det faktisk er blevet sjovt at gå i køkkenet igen.

Naturligvis holder vi også fast i de andre, nye, gode vaner: At gå en tur hver dag på mindst 30 minutter. At holde de gode sovevaner, for bare at nævne et par stykker.

Jamen holder det så?

Jeg investerede i en god vægt, som også måler BMI, fedtprocent og væske i kroppen. Det har givet mig nogle store overraskelser.

Vægten kan svinge meget fra den ene dag til den anden, har jeg opdaget. En week-end, hvor jeg har syndet for meget, sætter sig sine tydelige spor i de følgende dage. Op til et kilo eller mere. Nu forstår jeg begrebet Yoyo vægt.

Man bliver lidt sur og ærgerlig når men synes, man har gjort det så godt.

Men nu har jeg gennemskuet mønstret og er faldet til ro med det. Det, der kommer hurtigt på, kan også (knapt så) hurtigt forsvinde igen.

Det vigtige for mig er at jeg kan se klare kurver, som kun går en vej, nemlig nedad. Uanset de små udsving, så har jeg siden jul, for 6 uger siden, på tabt 7 kilo og ifølge mit BMI-tal er jeg ikke mere overvægtig.

Fordi mit vægttab samtidigt bygger på, at jeg har ændret vaner, så er der ingen tvivl om, at det vil holde. De nye vaner er faktisk blevet meget nemme og naturlige for mig – jeg tænker ikke over dem mere. Her er det en fantastisk støtte, at vi er 2 om at ville den nye livsstil.

En af de nye vaner er, at jeg nu holder øje med vægten og reagerer på udsvingene. Måske er det den vigtigste øjenåbner.

Jeg vil gerne støtte dig:

Mit on-line forløb vil hjælpe dig med at skabe og fastholde de nye vaner – som sikrer, at dit vægttab bliver varigt. Jeg kalder det 100 dages rejsen til det varige vægttab. Det kan du læse mere om her 

Som en del af forløbet har du naturligvis altid adgang til at kontakte mig, hvis du har brug for et ekstra skub. Med Zoom og Teams er det en god mulighed, uanset hvor du bor😊

Kontakt mig gerne hvis du vil have en snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig videre frem.